GOFLUO: van leuke fluovestjes tot modieuze bodyglowers

Fluohesjes als fashion-item? Volgens Julie Vets van GOFLUO zeker wel. Toen ze zo’n acht jaar geleden elke dag voorbij een schooltje kwam en daar alle kinderen zag rondlopen in een opvallend maar saai geel fluovestje, vond ze dat dat beter en mooier kon. Ze zette zich aan haar tekentafel en ontwierp hesjes die zowel veilig als modieus waren. Met succes, want intussen is GOFLUO te koop in dertien landen. En naast de bodyglowers voor kinderen, breidde Julie haar collectie uit met trendy reflecterende kledij voor volwassenen, fietstassen, loop- en fietskledij en zelfs bodyglowers voor honden.  

Copyright: STUDIO NUNU

Julie Vets: “Op dat moment was ik hoogzwanger en werkte ik als ontwerpster bij modelabel CKS, waar ik vooral focuste op kinderkleding. Maar doordat ik elke dag voorbij dat schooltje kwam, begon ik na te denken over een speciale lijn fluovestjes voor kinderen, die zowel modieus, veilig als functioneel waren. Met mijn eigen kinderen als inspiratie ontwierp ik – toen nog in mijn vrije tijd – een hele collectie veiligheidshesjes met bloemen, volants en pailletten. Daarna deed ik een eerste keer een marktonderzoek en ontdekte ik dat ik niet de enige was die interesse had in zulke toffe hesjes. Er was een markt en vooral kinderwinkels toonden interesse. Na de geboorte van mijn tweede dochter schakelde ik een versnelling hoger en stapte ik over op een halftijdse job zodat ik me voor de rest van de tijd kon toeleggen op GOFLUO, het bedrijf dat ik intussen had opgestart. Maar dat eerste jaar onderzocht ik vooral stoffen, regelgeving, materialen en verkoopmogelijkheden.”

Lang goedkeuringsproces  

Julie: “Het ondernemerschap bleek minder evident dan gedacht. Ontwerpen ging vanzelf, maar echt een bedrijf opzetten en al die ontwerpen laten goedkeuren – ze moesten uiteraard in de eerste plaats veilig zijn – had wel wat voeten in de aarde. Er waren hele strikte vereisten. Zo moesten de hesjes geel zijn én twee of drie reflecterende strepen hebben. Pailletten waren in eerste instantie geen optie. Op het moment dat ik die goedkeuring aanvroeg, had ik al uitgebreid aan marktonderzoek gedaan en heel wat stalen geproduceerd. Daarmee was ik langs winkels gegaan, met veel enthousiaste reacties als resultaat. In principe kon ik starten met produceren en verkopen … maar het goedkeuringsproces zou lang duren. Wat ik wilde had nog niemand eerder gedaan. Daarom besliste ik ook de B2B-route te onderzoeken en richtte me onder andere op fietsenwinkels. Ook daar was er interesse maar voelde ik toch dat ze aarzelden om de producten van GOFLUO op te nemen in hun aanbod wegens te vernieuwend.”

“In augustus 2018 lanceerde ik een webshop, zodat ik toch direct aan consumenten kon verkopen. Ik heb toen heel bewust gekozen voor een inspirerende website – met kwaliteitsvolle foto’s die mensen aanspraken. Op dit platform toonde ik dat GOFLUO een volledig nieuwe kledingcategorie op de markt bracht. Ik moest dus mensen warm maken voor een heel nieuw product. Gelukkig met succes, want er werden meteen veel hesjes gekocht in de webshop.” 

Copyright: Tessa Kraan

Naar een volledige collectie in vijf jaar tijd

Julie: “We zijn nu vijf jaar later en de collectie van GOFLUO bestaat niet meer alleen uit producten voor kinderen. In ons gamma vind je trendy high visibility vestjes – bodyglowers, noemen wij ze – voor volwassenen, voor fietsers, lopers en zelfs voor honden. Ook een collectie trendy  reflecterende fietstassen volgde op vraag van de vele fietsendealers. Geef toe, niks is toch toffer dan ’s avonds tijdens een wandelingetje zichtbaar te zijn én te twinnen met je hond? Eigenlijk maken we met GOFLUO producten voor iedereen die onderweg is. Altijd functioneel, reflecterend én stijlvol.”

“Een volledige collectie, dus. We verkopen intussen ook in dertien landen – B2B – waaronder de Verenigde Staten. Daar hebben we nu al meer dan 50 verkooppunten. Eén van onze medewerkers woont daar intussen en is bezig om GOFLUO nog verder uit te rollen.”

“Van een kleine collectie kinderhesjes naar een volledig outdoorgamma vroeg om een serieuze financiering. De eerste productielijn financierde ik met mijn spaargeld en een klein krediet van onze huisbank, maar naarmate we groeiden, hadden we uiteraard meer geld nodig. Extra kapitaal kregen we via het Freshmen Fund, bestuurd door Hendrik Winkelmans die ervaring heeft binnen de fietsensector. Hij geloofde meteen in onze producten en deelde onze visie, dus zijn we samen in zee gegaan. En vorig jaar kwamen er nog vier business angels bij. Eén van die angels uit de netwerkorganisatie BAN Flanders investeerde 100.000 euro om de internationale groei van GOFLUO te bespoedigen.” 

Ontwerpen ging vanzelf, maar echt een bedrijf opzetten had wel wat voeten in de aarde. 

Julie Vets
Oprichter GOFLUO

Groeien met een groeisubsidie

Julie: “Nadat ik Freshmen aan boord haalde, deed ik voor de eerste keer een beroep op VLAIO en vroeg een kmo-groeisubsidie aan in 2020. Dankzij deze subsidie hebben we iemand met veel expertise in sales en export kunnen aannemen. Drie jaar later, tijdens onze deelname aan een forum van BAN Flanders,  ontmoette ik VLAIO bedrijfsadviseur Iris Detavernier. Bij onze pitch zag zij potentieel voor de kmo-groeisubsidie internationalisering. Met haar input lukte het ons dit dossier te finetunen en goedkeuring te krijgen. Sales en marketing konden we verder intern en extern ondersteunen. Zo willen we een strategische medewerker aannemen. Die focust zich dan vooral op e-commerce en global marketing.”

“De toekomst ziet er rooskleurig uit. Op korte termijn rollen we het running segment verder uit en zetten we in op de verkoop van onze fietstassen. Veel klanten lijken nog niet te weten dat die in ons gamma zitten, dus willen we ze meer in de kijker zetten. Intussen blijven we innoveren, onze producten optimaliseren en nieuwe producten lanceren. GOFLUO heeft een trouwe fanbase, die willen we warm houden. De laatste jaren hebben we veel geïnvesteerd, op alle vlakken. Daar willen we nu de vruchten van plukken. 

 

En welke stappen wil jij als ondernemer zetten?

Ook geïnteresseerd om deel te nemen aan een FINMIX-panel en inzichten te verwerven van experten? Hier vind je informatie, agenda en stappenplan.

GoFluo ontving een kmo-groeisubsidie binnen het thema internationalisering. Geïnspireerd door dit verhaal? Neem dan zeker een kijkje op de pagina's over de kmo-groeisubsidie.